Strategiskt grepp om importen. Vilka frågor bör ditt företag ha koll på?

Importen. Vilken roll spelar den för Sverige och företagen och vilka frågor är viktiga att ha koll på när du importerar? Den 22 maj höll Sveriges Allmänna Utrikeshandelsförening (SAU) och Make Trade ett gemensamt frukostseminarium om import.  En rad företag och experter gav sina perspektiv på de frågor man bör ha koll på. Jennie Cato, Teknikföretagen, inledde med att berätta om vad importen betyder för den svenska industrins förädling och export. Johan Ohlsson från Göteborgsföretaget Regin, berättade om hur man jobbat framgångsrikt med underleverantörer och inköp från hela världen. Två mindre egenföretagare, Pernilla Stålhane från Pallmax och Nathalie Aldana från Nathalies Direct Trade, delade med sig om hur det är att driva eget företag där importen är en avgörande del. Ulf Djurberg från Advokatbyrån Setterwalls berättade om vad man ska tänka på vid avtalsskrivning och de olika distributionsformer som finns. Charlotta Sandahl, Agility, berättade om transporter och Incoterms, samt hur man hanterar tullar, regler, moms och intrastatrapportering beroende på om det är EU intern handel eller ej. Seminariet avslutades med att Mikael Koch från Kommerskollegium och Daniel Blockert från Utrikesdepartementet presenterade hur staten skulle kunna arbeta mer strategiskt med importfrämjandet. Make Trade kommer inom kort att släppa en digital Importhandbok där flera av talarna på seminariet medverkar som författare. Handboken kommer att vara till stor hjälp för framförallt de mindre företagen tror Charlotte Kalin, ansvarig på Make Trade.